Smör, ost, sill, färskpotatis och gräddfil
Midsommar är gräddfilens höjdpunkt. Traditionen är orubbad under midsommarveckan. Arlas gräddfil började säljas sommaren 1952 och var den första förädlade moderna mjölkprodukten i företagets sortiment. Nu över 60 år senare säljer Arla 3-4 gånger mer gräddfil under midsommarveckan än en vanlig vecka.
Arla lanserade sin gräddfil sommaren 1952. Den marknadsfördes både som mat och dessert och var tänkt att bli en renodlad sommarprodukt – inte minst passade den till midsommarsillen. Gräddfilen var den första förädlade moderna mjölkprodukten i Arlas sortiment och kom till i samband i produktutvecklingen med att kultivera mjölk.
Sedan dess har gräddfil etablerat sig som en året-runt-produkt och Arla säljer cirka 11 000 ton gräddfil över året. Men den absoluta försäljningstoppen är under Midsommar, då det säljs 3-4 gånger mer gräddfil än en vanlig vecka. Totalt i juni säljer Arla drygt 1600 ton gräddfil.
1991 fick gräddfilsförpackningen sitt – i stort sett – nuvarande utseende genom ett linjemönster, skapat av Tom Hedqvist, grafisk formgivare och några år senare professor vid Konstfack. Linjemönstret var i gräddfilens fall vågformat och linjerna på andra Arlaprodukter, som skapades samtidigt, var exempelvis lodräta eller vågräta. Linjerna blev ett effektivt dekorkoncept för Arlas produkter och används fortfarande.