Smör, ost, sill, färskpotatis och gräddfil

GräddfilMidsommar är gräddfilens höjdpunkt. Traditionen är orubbad under midsommarveckan. Arlas gräddfil började säljas sommaren 1952 och var den första förädlade moderna mjölkprodukten i företagets sortiment. Nu över 60 år senare säljer Arla 3-4 gånger mer gräddfil under midsommarveckan än en vanlig vecka.

Arla lanserade sin gräddfil sommaren 1952. Den marknadsfördes både som mat och dessert och var tänkt att bli en renodlad sommarprodukt – inte minst passade den till midsommarsillen. Gräddfilen var den första förädlade moderna mjölkprodukten i Arlas sortiment och kom till i samband i produktutvecklingen med att kultivera mjölk.

Sedan dess har gräddfil etablerat sig som en året-runt-produkt och Arla säljer cirka 11 000 ton gräddfil över året. Men den absoluta försäljningstoppen är under Midsommar, då det säljs 3-4 gånger mer gräddfil än en vanlig vecka. Totalt i juni säljer Arla drygt 1600 ton gräddfil.

1991 fick gräddfilsförpackningen sitt – i stort sett – nuvarande utseende genom ett linjemönster, skapat av Tom Hedqvist, grafisk formgivare och några år senare professor vid Konstfack. Linjemönstret var i gräddfilens fall vågformat och linjerna på andra Arlaprodukter, som skapades samtidigt, var exempelvis lodräta eller vågräta. Linjerna blev ett effektivt dekorkoncept för Arlas produkter och används fortfarande.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.